VINDTUNNEL

Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Så då stötte man på ännu en besvikelse...

Av HELENA Lillan JARETEG - 30 januari 2011 00:58

  


Ett hus på landet... JAAAA! Äntligen. Jag har fått tag på ett hus att hyra.

Lyckan var total då jag hittade denna ljuvliga stuga, där jag kunde få bo till ett ok pris (4500/mån i kallhyra). Visserligen elvärme, men det finns även en kamin som man kan elda flitigt i.

Ved för resterande vintermånader, sades det, att det ska finnas och den fick jag överta.

Jag flyttade in alla mina saker på fredagen förra veckan, med hjälp av min mor, min kusin, 2 manliga bekanta och en av mina nära väninnor, vi hjälpte även min hyresvärd att flytta ut. 

Så, redan då, när huset var tomt, såg man de första felen... 

Hur står det egentligen till med elen ???

Sladdar som helt omotiverat stack upp ur golv å ut ur väggar, men slutade rätt ut i bara luften. Vilket inte hade visats (möbler som stod i vägen) eller informerats om under visningen.

I köket finns det inga jordade kontakter, vilket är krav idag.

Jag tyckte väl att det vore bra om en elektriker kom hit å kollade lite. 

Hyresvärden tyckte att det var bara att stänga av huvudströmmen, klippa av sladdarna å peta in de i väggen... (???)

Under tiden som vi flyttade in det sista lastet med möbler i huset så säger en av mina vänner att det saknas läkt i panelen... (???)

Med andra ord: kylan kommer rätt in i huset.

Jag ringer min hyresvärd å meddelar att jag kommer inte att betala full kallhyra i ett hus som panelen inte är tät på, vilket hon inte informerat mig om.

Mmmm, Jag ska fundera på det säger hon.(???)

Fundera på det???

På tisdagen kommer det 2 urtrevliga killar från Emil Lundgrens el å kollar upp kontakter å ledningar i huset. Det visar sig finnas ström i tre av sladdarna å kontakterna som var blottade. Hade mina katter nosat i dem så hade de inte levt idag!

2 kontakter i köket är inte godkända å diskmaskinen är hopkopplad av en riktig klåpare. Elkillarna godkände det inte. De ville stänga av strömmen till uthuset å till friggeboden. De var nere, i krypgrunden, under huset för att kolla ledningar å kommer upp därifrån med dråpslaget... DET FINNS MÖGEL!

Jag ringer till min hyresvärd för att meddela detta å vill att hon tar hit ngn som kollar av detta. Men det vill hon inte göra.

Jag har ringt Miljö och hälsoskyddsförvaltningen på kommunen å de ska komma på måndag å kolla om det verkligen är mögel.

Jaha... Kontentan av detta är att i fredags så hade jag bott här i en vecka å nu letar jag redan efter ett nytt boende. Jag, min son och min dotter har problem med astma/allergier, så vi kan inte bo kvar.


Jag meddelade detta till hyrevärden å hon tyckte då att jag får ta mina tre månaders uppsägning å sen flytta.

Tack å lov hade jag rådfrågat hyresnämden om jag kan häva kontraktet å det kan jag om det är ett hälsovådligt boende jag sitter i.

Å det är det väl om det finns mögel.

Elen är hon inte heller så pigg på att fixa..

Å inte heller en sanering av mögel.

Men hon har hittat någon som kan komma å spika upp läkten som saknas. (inte dåligt det )

Det som är mest förvånande är:

Hon ville inte hyra ut till mig från början, då jag har katter å hennes dotterdotter är allergisk... MEN, mögel det är ok???

Eller att ha blottade strömförande kontakter i "krypande-bäbis-höjd", DET är ok???

Jag känner mig LURAD!

En sak som jag efterlyste i min annons var att det skulle finnas en friggebod, då min dotter kommer hem under sommarloven å bor hos mig.

Jo det finns en friggebod här, men hon berättade att den inte är iordning, veckan före jag flyttade hit.

LURAD!

Jo.. jag kunde sett detta själv, men snön stod meterhög, det var kallt, det var mörkt å jag hade ändå inte sett någonting eftersom det ligger trasmattor på hela govet därinne.

Krypgrunden kom man inte in i då den var igensnöad. Jag såg inte ens dörren. Å elsladdarna hade hon möbler framför.

Å för den delen så är veden snart slut... Efter en vecka...


          

  







 
 
Ingen bild

maria hjoberg

30 januari 2011 09:26

Men va faaan!
Hur kan man göra så o tro att det är ok????
Nä!upp till kamp.
Jag ska hålla ögonen öppna för dej, så att vi hittar något annat boende till er så fort som möjligt.
Sköt om dej så länge <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av HELENA Lillan JARETEG - 8 maj 2012 11:12

...Unni Drougge.Diskussion på tv 4 om Whitney Houston som ska begravas imorron, om vad hon betydde för folk å så vidare...Unni: "-Alla älskar en död artist! Det finns ingen som får så mycket uppmärksamhet som en artist som har dött,trots att hon/han ...

Av HELENA Lillan JARETEG - 7 maj 2012 23:21

...En evighets evighet är det sen jag skrev något.å det lär inte bli så mkt mer idag.Vill bara tipsa om en fantastiskt bra deckare som jag med sorg avslutade igår... Med sorg???Ja, den tog ju slut. Lars Kepler - Paganinikontraktet.       E...

Av HELENA Lillan JARETEG - 18 januari 2012 22:35


  ... mig lite lätt besviken på mig själv. JAG, nattens drottning är så trött att håret nästan faller av. Det orkar inte hålla sig kvar i hårsäckarna.Det blir att äta en liten kvällsknäcka med leverpastej å gurka å sen stupa i säng. Jag lyckades in...

Av HELENA Lillan JARETEG - 18 januari 2012 15:34


  ...haft en toppendag på jobbet idag! Har gjort lite allt möjligt å känt mig nyttig som bara den. Jag får en rätt skön träning med halvtunga lyft som efter ett tag blir till tunga. Jag går flera km om dagen. (Borde skaffa mig en stegräknare, kansk...

Av HELENA Lillan JARETEG - 17 januari 2012 21:12

  ... hem, härom dagen med lite nya böcker. KÖP 3 för 99:-Japp, det gjorde jag. Ställde nöjd upp dem i bokhyllan å gick ut i köket å fixade middag!När kvällen kom å jag lagt mig, så slängde jag en blick på de nya böckerna å ögonen fastnade på "Den ...

Presentation


lite smått å gott från en kvinna, så här mitt i livet...
Nyfiken 40+
En kvinna med humorn å det röda håret i behåll...
Välkomna hit å varsågod att lämna ett vtryck på min blogg. :)

Vad jag vill ... tala om.

Datum å så...

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Gästaboken

Vill du veta ngt om ngt, så fråga på...

2 besvarade frågor

Inne eller inte... Lite statistik helt enkelt

mmmm....

Halloween

Personalize funny videos and birthday eCards at JibJab!

Ovido - Quiz & Flashcards